aku sebagai pihak yang diajar dalam bahasa inggeris pulak..dan merangkap batch pertama ppsmi ni a.k.a. batch eksperimen..sokong ppsmi nih.
kenapa orang2 yang yang tak terlibat(orang yang tak blaja mt&sn dalam bi kat skola dulu) nak bersuara bagi pihak orang yang blaja?kenapa sekarang baru nak bersuara?...dah berapa tahun dah...
program ni tak ada yang tak bagusnya..zaman sekaarang siapa yang tak kuasai inggeris dia loser.tu la hakikatnya.
kita kena terima hakikat.
pihak ketiga akan membuat tanggapan belajar dalam bi akan hilangkan minat sebab bila tak faham=tak minat.
tapi,..kalau anda yang barada di posisi pelajar,anda akan dapati tanggapan tu adalah tak benar sama sekali.
tak ade benda yang tak faham(dari sudut bahasa).kalau tak tau meaning sesuatu tanya jela.content mt ngan sn tu tak berubah pun.
lagipun sn&mt dalam bi tu tak beza mana la..tak sampai 20% pun dari bi yang kita belajar..
tak pernah lak aku dengar ada orang concern dengan grammar untuk sn ngan mt nih...
konsepnya senang je:pedulik la ayat tongang langang pon,janji boleh faham dah.kalau nak sibuk2 pasal grammar sn&mt bukan tempatnya.
1.mantapkan modul b.inggeris tu sendiri! aku tgk kt skola kebangsaan,modul yg digunakan SAMA dari skola rendah smpai skola menengah..tak past tense,present tense..pastu ulang blk..dari darjah 1 smpai tingkatan 5...smpai aku langsung tak tau tahap2 yg aku da pelajari..huhu..
kalau boleh belajar bahasa inggeris,apa masalahnya sn&mt dalam bi gak?
belajar ialah dilligency matter.siapa malas dia bodoh dan sebaliknya.jangan salahkan medium pelajaran.
dan...kenapa ada budak lain boleh berjaya?genetik dia bagus sangat ke?
normal la tu benda basic.kena ulang2...benda tu la yang akan membentuk yang lagi advanced.
dan..kalau buat soalan past tense tu untuk form 5,mesti masih ada yang salah lagi punya..gerenti...
pengalaman aku mengajar, anak melayu kita bukan lemah sangat m3/sc tp menjadi semakin susah bila pengajaran dalam b.i
pengalaman aku belajar...
kami bukan lemah dan belajar dalam bi tak melemahkan kami.tapi cikgu tu yang gelabah,nak2 cikgu baru.gelabah punya pasal dia pun buat eksperimen sendiri,buat kelas dwibahasa.last2 kondem satu kelas.mana taknya;terms clash.taun depannya ganti cikgu lama, dia ajar ok je pakai bahsa inggeris je.dan hasilnya ok,bagus.kami dapat kejar balik apa yang tunggang langang taun sebelum tu.
pemerhatian aku:
cikgu2 underestimate pelajar2 dia.so, dia ajar stail low level a.k.a. stail tadika..dan pelajarnya pulak..jadik slow la jugak.
--
ni ialah pemerhatian orang yang belajar atau dalam kata lain pihak yang terima, kesan direct dari ppsmi nih.
mungkin korang kata pendangan aku ni lamers je..sebab yela..pelajar kan..budak2...nonono...
sebab apa aku kata ppsmi ni bagus?kalau korang semak keputusan subjek science kat mana2 u..
batch mana lagi power?bukan nak kerek ke apa..tapi tu la bukti.
lecturer bi aku sendiri cakap batch kami mempunya confidence yang jauh lebih tinggi dalam pelajaran bi;berbanding previous batch.atau dalam kat lain,tak slow.
so,apa beza kami ngan batch sebelum2 ni?mestila pasal ppsmi tu.
satu lagi advantage selain bm&sn yang lagi mantap:lebih familiar ngan bi.