??????????? wrote:Ilmuan dulu nak cemerlang dalam hidup sebab SPM tak wujud time tu.
Sekarang SPM wujud, of courselah kita nak kejar kecemerlangan dalam SPM tu.
Kalau tak cemerlang SPM, susah nak masuk IPT.
Kalau nak masuk IPT, kena cemerlang SPM.
Jadi sekali lagi of courselah kita hendak cemerlang SPM.
Cemerlang dalam hidup tu apa? Salah satunya apabila diterima masuk ke IPT dan berjaya di menara gading kan?
Tiket untuk masuk IPT tu apa, bukan SPM ek?
Huhuhu.
Bukan salah pelajar kalau mereka belajar untuk mengejar kecemerlangan SPM.
Sebab kecemerlangan hidup bagi tahap pelajar sekolah adalah cemerlang SPM.
Kemudian bila dah masuk universiti, tahap kecemerlangan hidup adalah bila dapat Diploma, atau Ijazah, atau PHD.
Kemudian dah abis semua tu tahap kecemerlangan hidup bertukar pula kepada realiti kehidupan seperti menjadi usahawan berilmu dan berjaya, etc...
Pendek kata, kecemerlangan hidup bukan bererti kecemerlangan SPM.
TETAPI, kecemerlangan SPM membantu kita mencapai kecemerlangan hidup.
Oh ya, saya object statement mengejar kecemerlangan SPM adalah mengejar nama.
Bagi saya itu bukan salah pelajar, tapi salah ibu bapa atau pihak sekolah kerana menguar-uarkan kecemerlangan anak didik mereka kepada akhbar.
Dan akhbar pun bersalah kerana suka mengorek cerita untuk dibuatkan isu hangat.
sbb tu la aku ckp plajar skarng blajar berorientasikan peperiksaan..mereka beranggpn hnye spm dpt menjamin masa dpn mreka...
tp mereka xsedar brape rmai pelajar cemerlang spm yg gagal ketika di university..
kini rmai juga org yg berjaya xder pn spm mahupun srp...
andaian bhawa kecemerlangan dlm spm dpt menjamin kehidupan adalah SILAP..
hal ini krana,ntuk berjya kite kne ader keseimbangan dari semua aspek...
cntohnyer ntuk berjya sbgai seorng promoter,dier mstilah pndai berkomunikasi...kemahiran ini tiada dlm sbjek spm...
ntuk berjaya sbgai seorg saintis,dier juga mestilah mmpunyai kreativiti ntuk mengkaji bkn berdasarkan teori semata2...
di skola sbjek sains hnya berlandaskan teori smata2...
sbb itula jika berjya dlm spm xsmstinyer berjaya pd peringkat lebih tnggi..
berbalik kpd post aku terdahulu...
subjek2 spm hnye sbgai ASAS atau PERMULAAN sesuatu bidang...
ini ntuk memupuk mint plajar ntuk menceburi bidang yg dminati...
jika amik sme sbjek,mne satu nk plih?
andai amik sbjek sains+perdagangan+pendidikan seni...
pastu plih aliran sains...
ape gne blaja perdagangan dan seni?
masa berlalu dan mereka pn lpe sgalanyer...jd useless...
penah tgk x rancangn "are u smarter than a 5th grader"?
rmai peserta mngatakan mereka dpt A dlm sesuatu sbjek tu pada skola rndah..
tp ble ditnye blk,mereka gagal mnjawab even soalan yg sng...
mereka cme dpt mnjawab soalan yg menjurus kpd profesion mereka...
jd xleh pkai la 'tuntut ilmu smpai kenegeri china' kalo lupe ape yg dipelajari....
sabda Rasulullah "tuntut ilmu smpai ke negeri china"..
ini bermaksd KETINGGIAN LEVEL kite...
bknnyer KELUASAN BIDANG...
china pada masa tu mmpunyai pelbagai teknologi yg menenggelamkan mana2 negara pn..
arab ketika itu cme ader teknologi yg rendah..