Fizi wrote: kindaichi_hajime wrote:anda kata kite jgn sekat minda mereka yg pandai.OK..
jd anda hanya 'berdiri' di belakang plajar yg pndai sje kn?
mcm mana dgn pelajar yg pandai tp hanya mengambil 10 subjek??
pemberian biasiswa contohnyer...
mereka akan tawarkn biasiswa kpd pelajar yg ader byk A..
mardihah sendri dapat 3 tawaran biasiswa.bagaimana 2 tawaran yg dtolak?
tntu diberi plajar yg dibawahnyer..mayb 19A...
bg mana pula pelajar yg dpt 10A tetapi sbnrnyer jaoh lg pndai dari mardihah or yg 19A tu..? tentu skali dier xkn dpt biasiswa...
takde masalah sebenanya.. mengikut situasi skrg sapa rasa nak ambik bnyk subjek jgn la masuk SBP or apa2 sekolah yg menghadkan subjek tu.. kita tgk pelaja2 pintar ni. dok sekolah biasa pun boleh cemerlang.. so sapa rasa pandai sgt berani la ambik risiko.. keluar dari sekolah yg so called elite ke apa ke tu..
satu lagi kenapa kerajaan tak nak berikan je peluang utk pelajar yg kononnya lagi pandai tu.. utk ambik subjek lebih dari 10.. ???
perlu difikirkan kite nk melahirkan plajar yg mmpunyai keseimbangan dari perlbagai aspek...
pelajar berlumba2 kejar byk A mungkin akan mengabaikan yg laen seperti bersosial..hal ini akan menyebabkan ape yg dipanggil 'pelajar robot'..mereka mngkin takkan kluar bersukan pd tiap2 ptg dan hanya fokus kpd pelajaran..
ape yg aku nmpak kalo tidak dihadkan adalah penindasan kpd golongan yg tak mampu amik smpai berbelas2 A..
contohnye skang,ader 2 pelajar amik jurusan engineering di U..pelajar ABU cume dpt 7A tp mampu dpt 4flat...ALI pula dpt 18A di U sme ttp dapat 4flat jugak..ape yg kite dapati kedua2 plaja dpt 4flat..melalui keputusan 4flat mereka,adakah kita nk kata ALI lg cmerlang dari ABU?bidang yg mreka blaja adalah engineering..apa guna ALI amik lukisan,sastera n subjek2 laen yg xder kene mngena ngan bidang ALI..laen la kalo ALI berhasrat nak amik degree dlm semua bidang...
tp bila ini berterusan,di U hnya terdpt pelajar dpt 18A keatas...
tak mustahil kalo nk amik medic pn kne ader skurang2nyer 20A...adakah doktor skang yg cme dpt 10A gagal mnjalankan tugas??bgaimanakah nasib plajar yg 'kurang genius' tp bercita2 jd doktor??
satu hari nanti takkan rmai yg bercita2 nk jd doktor...kerana ape??mereka beranggapan hnya YANG GENIUS shj bleh jd doktor..
wlaupn kite ader otak yg sama,tp keupayaan otak kite berlainan..jgn ckp 'kalo belajar,tentu berjaya'..ini bkn berfikiran negatif,ttp pernahkan anda jumpa org yg ingt mcm2 perkara lepas,ttpi anda tidak ingt prkara2 tersebut??
brdasarkan sbjek psikologi yg aku blaja dlu...
pelajar yg berlumba2 ntuk dpt berpuluh2 A ni hnya mahukan PERHATIAN,KEMEGAHAN,KETAMAKAN..Teori Abraham Maslow juga meletakan "pencapaian hasrat diri" di tangga teratas dlm keperluan manusia..aku bukan menuduh sesetengah pihak..jd jgn salah faham ckp aku tduh mardihah ke amalina ke..
tahun 2007,ada seorang plajar mendakwa telah dapat 25A1..siap pnggil media lg datang rumah...tp itu hnya PENIPUAN..jd ini membuktikan dier terlalu terdesak ntuk dpt perhatian dan untuk smbng plajaran..
guru2 akan rase tidak diperlukan krna plajar hnya hadiri kelas ntuk tidak mahu mlanggar peraturan skola..ttpi di kelas MATH,dier blaja ekonomi asas plak..
anda kata kalo had,ini menyekat pelajar yg pandai...
tp kalo tak dihad kn,ini akan menyekat pelajar yg kurang pndai juga untuk smbung plajaran.. fikir2kan la..